Warning: session_register() expects at least 1 parameter, 0 given in /home/giscomb/public_html/svenska-artiklar/article.php on line 35
CRM System
Svenska Artiklar, ditt artikelarkiv på nätet
Search:

Home | Ekonomi | Marknadsföring


CRM System

By: Henrik Lundin

Ett CRM system (Customer Relationship Management Software) är ett mycket effektivt för att öka ett företags vinst genom att du helt enkelt sätter din största tillgång i arbete åt dig, dvs., dina befintliga kunder. De flesta tror att ett CRM program bara är en databas med kontaktuppgifter till deras kunder, men det här kraftfulla säljverktyget inkluderar betydligt mera djup och räckvidd än så.

Om du lär dig att hantera ett CRM system på rätt sätt så kan det hjälpa ditt företag på fler sätt än du tror. Att omvända enkla förfrågningar till betalande kunder kan vara en utmaning för många företag. CRM System kan hjälpa dig att klassificera dina leads in till olika grupper så att du får en bild av vilka som bara är nyfikna, de som är redo att köpa, och de som redan har köpt något.

När du får en klarare bild av vilket skede i köp processen dina kunder befinner sig i så blir det betydligt enklare att generera en försäljning då du bokstavligen vet exakt vilken taktik som du bör använda dig av för att uppmuntra dem att köpa. När du har delat in dina leads i olika grupper eller sektioner så har du ett optimalt utgångsläge för att sätta ditt CRM program i arbete åt dig.

Föreställ dig själv om du hade möjligheten att skicka ett brev till de som är nyfikna, men som inte är kunder ännu, och erbjuda dem en annan produkt eller tjänst. Det vill säga, det kanske visar sig att det är intresserade av något annat som du kan erbjuda dem. Vad tror du kommer att hända när du med hjälp av klassificeringen har identifierat de kunder som har köpt specifika varor och du erbjuder dem en möjlighet att köpa en relaterad produkt till ett rabatterat pris som kompletterar den produkt som de redan har köpt?

Visste du att befintliga kunder ofta blir återkommande kunder efter att de har blivit påminda ett antal gånger om ditt företag? Som regel så köper människor av någon person eller något företag som dom känner, gillar och litar på. Därför kan det vara en god idé att skicka ut exempelvis ett litet tackkort, julkort eller rabatterbjudande då detta kan leda in dem i din "marknadsföringstunnel" igen så att de köper fler produkter från ert företag.

Att samla in all ovanstående information om dina kunder kan vara mycket värdefullt för att öka försäljningen, men något som är ännu betydelsefullare i ett CRM System är att det även kan hjälpa dina anställda medarbetare att bli mer produktiva. Detta är logiskt, om du föreställer dig själv att dina medarbetare har tillgång till exakt samma programvara som du själv använder dig av, och precis som du, samla på sig värdefull information om kunden för att sedan använda den informationen till sin egen fördel för att öka försäljningen.

Med ett CRM system så kan du även spåra dina annonskampanjer och övervaka omvandlingsfrekvensen av försäljningen. Du har även möjligheten att skapa rapporter på själva försäljningsprocessen som är baserat på den respons som ni har fått från olika kunder, vilket uppenbart leder till en större förståelse om vad som fungerar eller inte i er marknadsföring.

Article Source: http://www.svenska-artiklar.se

Marknadsföring på Internet inom ett flertal olika branscher som exempelvis webshop lösningar och internetannonsering. Mer info på: www.allaverksamheter.com 

Please Rate this Article

 

# of Ratings = 5 | Rating = 3.8/5

Click the XML Icon Above to Receive Marknadsföring Articles Via RSS!